درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-08  |  2024-04-27  |  بروز شده در: 1403/02/08 - 08:01:4 FA | AR | PS | EN
تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن            صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان            خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا             اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند             تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان            سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان            پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس            خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد             مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد             آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان             با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم            افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان             دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل            آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان            وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است            






تاریخ نشر: 1396/3/10 - 18:49:46
تعداد بازدید: 2205
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

16 سال حضور نظامی غرب، انفجار کابل/ افغانستان همچنان ناامن است
 16 سال حضور نظامی غرب، انفجار کابل/ افغانستان همچنان ناامن است

انفجار در منطقه دیپلمات نشین کابل باردیگر وضعیت امنیتی را در افغانستان زیر سوال برده است.

بامداد چهارشنبه، ۱۰ جوزا/خرداد انفجار شدیدی مرکز شهر کابل پایتخت افغانستان را لرزاند. شدت این انفجار به حدی بود که گودالی به عمق 7 متر بر اثر انفجار بوجود آمد. تعداد تلفات این انفجار نیز بسیار قابل توجه بود و آمار کشته شدگان بر اثر این انفجار بین 70 نفر تا 90 اعلام گردید.

با این حال انفجار اخیر کابل در منطقه‌ای از شهر روی داده که کاخ ریاست جمهوری و شماری از سفارتخانه‌های خارجی در آن واقع است. وقوع انفجار در منطقه دیپلمات نشین کابل به این معناست که وقوع این انفجار با وجود شدیدترین تدابیر و ملاحضات امنیتی صورت گرفته است. شرایطی که نشان می‌دهد حتی امنیتی‌ترین مناطق شهر کابل، پایتخت افغانستان نیز فاقد ثبات امنیتی لازم می‌باشند.

در شرایطی که امنیتی‌ترین و حساس‌ترین مناطق کابل هدف شددترین حملات تروریستی قرار می‌گیرند، آیا می‌توان ادعای وجود امنیت کافی را در افغانستان داشت؟ حتی شرایط میدانی نیز گویای آن است که دولت فعلی افغانستان کنترل چندانی بر برخی مناطق افغانستان ندارد و به نقل از "نیویورک تایمز" حدود یک پنجم خاک افغانستان تحت اشغال و نفوذ گروه تروریستی طالبان است. در همین ارتباط روزنامه نیویورک تایمز در گزارش ماه گذشته خود پیرامون افغانستان می‌گوید که عناصر گروه تروریستی طالبان با گذشت بیش از 15 سال از حضور سربازان خارجی در افغانستان بیش از هر زمان دیگری بخش‌های وسیعی از این منطقه را تحت کنترل و نفوذ خود دارند.

براین اساس چرا با گذشت بیش از 15 سال از حضور نظامی آمریکا و نیروهای ناتو در افغانستان، وضعیت امنیتی در کشور همچنان نامساعد است؟ وقتی غرب به رهبری ایالات متحده در اکتبر 2001 (میزان 1380) افغانستان را مورد تهاجم نظامی قرار داد، هدف اعلامی خود را بر حذف تهدیدات علیه ثبات امنیتی در افغانستان از طریق نابودسازی طالبان و القاعده عنوان کرد، اما در حال حاضر با گذشت بیش از 15 سال، طالبان در افغانستان همچنان مناطقی را بصورت دوره‌ای به اشغال خود در می‌آورد و برخی انفجارهای ضد دولتی را رهبری می‌کند، القاعده در جنوب یمن فعال‌تر شده و این امکان وجود دارد که در آینده نیز باردیگر خود را به کابل برساند. از طرف دیگر داعش نیز این روزها بازیگر تروریستی فعال صحنه داخلی افغانستان شده است.

براین اساس چرا افغانستان با وجود گذشت سال‌ها از حضور نظامیان آمریکایی و اروپایی اما همچنان ناامن میباشد؟


آیا آمریکا ناتوان از ایجاد امنیت در افغانستان است؟

اولین تردیدی که در ارتباط با تناقض سال‌ها حضور نظامیان غربی به رهبری آمریکا در افغانستان و همزمان تداوم ناامنی‌ها در این کشور به ذهن متبادر می‌شود، تردید در توانایی نظامیان غربی برای ایجاد امنیت در افغانستان است. آن گونه که به نظر می‌رسد و بر اساس اخبار منتشر شده حداقل بخش قابل توجهی از تجهیزات نظامی ارتش افغانستان، تجهیزات نظامی آمریکایی است و صادرات تسلیحات و تجهیزات نظامی امریکا همچنان به افغانستان ادامه دارد. تنها در یک مرحله از مهمترین این نوع کمک‌ها، آمریکا 60 هلی کوپتر نظامی و جنگی را در سال 1394 در اختیار نیروهای افغان قرار داد. لذا چندان واقع بینانه نیست که کمبود تجهیزات و یا توانایی نظامی نیروهای خارجی غربی در افغانستان را عامل تداوم ناامنی‌ها در کشور ارزیابی کنیم. مضاف بر این شمار نظامیان خارجی نیز در افغانستان قابل توجه است. در حال حاضر 14 هزار نیروی نظامی خارجی در افغانستان مستقر هستند که هشت هزار و 400 تا 9 هزار نفر از این نیروها را سربازان آمریکایی تشکیل می‌دهند. براین اساس به نظر نمی‌رسد این تعداد نیروی نظامی خارجی در کنار ارتش افغانستان برای مقابله با گروه‌های تروریستی و عوامل ناامن ساز در افغانستان ناکافی باشد.


آیا نظامیان خارجی در افغانستان بدنبال مبارزه با تررویست می‌باشند؟

با توجه به آن که نیروهای خارجی در افغانستان از نظر تجهیزات نظامی و شمار نیرو قابل توجه می‌باشند، براین اساس چرا ما شاهد تداوم ناامنی در افغانستان طی 15 سال گذشته بوده‌ایم.

براین اساس برخی به عدم اراده کافی برای مبارزه با تروریست در افغانستان از جانب نیروهای خارجی اشاره می‌کنند. این تحلیل می‌تواند با واقعیت موجود توان و تجهیزات نظامی و همزمان تداوم ناامنی و تحرکات تروریستی در افغانستان بیشتر مرتبط باشد. جریان تحولات و واکنش‌ کشورهای خارجی نیز به مسائل افغانستان خود تائید کننده علاقه و گرایش برخی نیروهای خارجی به تداوم ناامنی‌ها در افغانستان است.

انفجار اخیر و بزرگ کابل در شرایطی روی داده است که تا چند روز پیش از آن بحث‌ها میان اعضای ناتو بر سر افزایش شمار نیروهای خارجی در جریان بود که با مخالفت برخی اعضا از جمله آلمان روبرو گردید. در مقابل اعضای دیگری از جمله امریکا و بریتانیا به شدت از مسئله افزایش نیروهای نظامی در افغانستان حمایت می‌کنند و به احتمال زیادی استدلال خود را برای افزایش این نظامیان مبتنی بر تداوم شرایط ناامنی و بیثباتی فعلی در مرزهای داخلی افغانستان عنوان می‌کنند. در این وضعیت مشخص است که با وجود اهداف اعلامی، اما گرایش ضمنی و غیرآشکار برخی رهبران غربی بر تداوم وضعیت ناامنی فعلی جهت مشروعیت بخشی به تداوم حضور خود در افغانستان می‌باشد.

حتی در مقاطعی برخی طرف‌های خارجی با ناامن نشان دادن وضعیت افغانستان، گرایش خود را به تداوم این وضعیت نشان می‌دهند. از جمله کم نیستند گزارش‌های وزارت دفاع آمریکا و کاخ سفید که به بدتر شدن وضعیت امنیتی در افغانستان اشاره دارند. به عنوان مثال پنتاگون در گزارش سالانه خود در اواخر سال 2015 با بدتر توصیف کردن وضعیت امنیتی افغانستان، دلیل وخیم شدن اوضاع امنیتی این کشور را خروج نیروهای غربی و پیمان ناتو از افغانستان عنوان می‌کند. در این گونه گزارش‌ها همواره همراه نگاهی انتقادی و ابراز نگرانی نسبت به کاهش و یا خروج نظامیان خارجی از افغانستان تلاش می‌شود تداوم حضور و حتی افزایش نظامیان خارجی با توجه به تداوم ناامنی‎‌ها توجیه و از آن دفاع شود.

در این شرایط است که نمی‌توان از وجود اراده کافی و لازم از جانب نظامیان خارجی برای مبارزه با تررویست و نانامنی‌ها در افغانستان سخنی به میان آورد. لذا معمای حضور همزمان نظامیان خارجی و تداوم بیثباتی امنیتی را با توجه به منافع نیروهای خارجی برای تداوم این ناامنی‌ها و همزمان حضور بیشتر می‌بایست تحلیل و تبیین کرد که سال‌هاست افغانستان را بدور باطل ناامنی و حضور نظامیان خارجی کشانده است.

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/6845


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

آینده تاریک یا روشن؛ در انتظار اقتصاد افغانستان


آیا امریکا جنگ اوکراین را به طرف جنگ جهانی سوم هدایت می‌کند؟


آیا امریکا خواستار حذف قطر از میانجیگری است؟


پرونده احیای برجام روی میز بایدن


آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟


ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه این کشور

تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن

صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان

خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا

اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند

تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان

سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان

پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس

خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد

مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد

آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان

با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل

آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان

وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است

پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد

سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند

سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است

پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون

در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان

تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران

مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها

هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.